Son 3 senedir olduğu gibi, bu yıl da tüm "En İyi Film" adaylarının orijinal ya da uyarlama senaryo dalında aday olduğu bir yıl oldu. Fakat bu yıl bir değişiklik olarak, uzun zamandır ilk kez (benzer bir duruma rastlamak için 1995'e kadar gitmek gerekiyor) "En İyi Film" adaylarının dördü Uyarlama Senaryo dalında aday. Bu film senaryolarından ikisi roman ("Reader" ve "Slumdog Millionaire"), biri öykü ("Curious Case of Benjamin Button"), diğeri ise tiyatro oyunu ("Frost/Nixon") uyarlaması. Onlara bir başka tiyatro oyunu uyarlaması olan "Doubt" eşlik ediyor.
En İyi Uyarlama Senaryo:
Curious Case of Benjamin Button (Eric Roth (1/3))
Doubt (John Patrick Shanley (1/1))
Frost/Nixon (Peter Morgan (0/1))
Reader (David Hare (0/1))
Slumdog Millionaire (Simon Beaufoy (0/1))
Kuşkusuz bu adaylar içinde gerek konusu, gerekse büyüleyiciliği ile dikkatleri çeken "Curious Case of Benjamin Button". Eric Roth, daha önce "Forrest Gump", "Insider" ve "Munich" gibi uyarlama senaryolarıyla dikkat çeken ve bunlardan "Forrest Gump" ile 1994'te Oscar kazanan bir isim. Bu yıl uyarladığı eser ise F.Scott Fitzgerald'ın aynı adlı öyküsü. Kısa bir öyküden 2.5 saatlik bir film senaryosu çıkarmak zor bir iş ve Akademi daha önce benzer işlere imza atan isimleri görmezden gelmedi. (örneğin 2005, "Brokeback Mountain") Diğer yandan filmin senaryosunun "Forrest Gump" ile birçok ortak nokta taşıdığı söylentileri ve tartışmaları yazarın Oscar şansını azaltmış olabilir.
John Patrick Shanley "Moonstruck" ile aldığı Oscar'ından 21 yıl sonra ikinci adaylığını kendi tiyatro oyunundan uyarladığı "Doubt" ile aldı. Benzer bir cümleyi diğer bir aday Peter Morgan için de kurmak mümkün: Peter Morgan 2 yıl önce ilk adaylığında "Queen" ile kaçırdığı Oscar'a bu kez kendi tiyatro oyunundan uyarladığı "Frost/Nixon" ile aday. Morgan, yine biyografik ve belgesel kıvamda bir konuyu işlese de bu kez senaryosu "Queen"de olduğu gibi orijinal değil, -her ne kadar kendinden uyarlama durumu olsa da- bir uyarlama senaryo. Tiyatro sahnesi için yazılmış senaryoları sinemaya uyarlamak da en az kısa öyküleri uyarlamak kadar zor. Bir tiyatro sahnesine hapsolarak oynanan oyunların aksine sinemada mekan özgürlüğü var çünkü haliyle. Ve oyuna sadık kalmakla, tek mekana sıkışmış bir film yapmamak arasındaki ayarın güzel tutturulacağı bir uyarlama yapmak gerekmekte.
Yılın roman uyarlamaları ise "En İyi Film" adayı olarak herkesi şaşırtan "Reader" ve 2008'in favorisi "Slumdog Millionaire". "The Reader" ya da orijinal adı ile "Der Vorleser", Bernhard Schlink'in imzasını taşıyor. Romanı sinemaya uyarlayan ise 2002'de yine Stephen Daldry'nin yönettiği "The Hours"ın uyarlaması ile Oscar adayı olan David Hare. "Slumdog Millionaire"in kaynağı ise orijinal adı "Q&A" olan Vikas Swarup romanı. Uyarlamayı yapan İngiliz Simon Beaufoy, 1997'de "Full Monty"nin orijinal senaryosu ile Oscar adayı olmuş.
HFPA orijinal/uyarlama dinlemeden tek kategoride verdiği "En İyi Senaryo" ödülüne bu yıl yalnızca uyarlama senaryoları aday göstermiş ve o 5 aday, bu kategoridekilerle aynı olmuştu. Ödülü kazanan ise "Slumdog Millionaire" ile Simon Beaufoy idi. BAFTA, adayları arasında "Doubt" yerine "Revolutionary Road"a yer verirken; Writers Guild of America (West) (WGAW) ödüllerinde adayların arasında "Reader" yerine "Dark Knight" bulunuyor.
Son iki yıldır yılın en çok dikkat çeken ve en hayat dolu bağımsız filmi (2007, "Juno"; 2006, "Little Miss Sunshine") "En İyi Orijinal Senaryo" dalında ödüllendirilirken bu yıl bu ünvanı hak eden "Slumdog Millionaire" bir roman uyarlaması. Bu yüzden Akademi'nin bu geleneği bozmayarak filmi bu dalda (da) ödüllendirmesi çok olası. Fakat diğer tüm kategorilerde olduğu gibi, bu kategori de "Slumdog Millionaire" ve "Curious Case of Benjamin Button" arasındaki rekabetten etkilenebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder