26 Ocak 2009

Oscarlar 2008: En İyi Orijinal Müzik Adayları

Akademi ile fazla uyuşmayan müzik zevkimiz bu yıl da kendini gösterdi. Yani isimler doğru ama, filmler yanlış. Karmaşık duygular içindeyim. 1995-1998 yılları arasında 60lı yıllar öncesi kategorizasyonu geri getirerek Dramatik ve Komedik Müzikler olarak iki ayrı kategoride ödül dağıtan Akademi, 1999 yılında kategoriyi tekrardan daralttı. Bu da son 10 yıldır çok önemli bestecilerin dışarıda kalması ya da hala ödüllendirilmemiş olması anlamına geliyor ne yazık ki. Bu seneki adaylar arasında efsaneleşme yolunda hızla ilerleyen, geleceğin John Williams'ları olmaya aday Thomas Newman, Alexandre Desplat, James Newton Howard ve Danny Elfman gibi isimler varken hiçbirinin henüz ödüllendirilmemiş oluşu bunun en büyük kanıtı.

En İyi Orijinal Müzik:
Curious Case of Benkamin Button (Alexandre Desplat (0/1))
Defiance (James Newton Howard (0/7))
Milk (Danny Elfman (0/3))
Slumdog Millionaire (A.R.Rahman (0/0))
Wall-E (Thomas Newman (0/8))

Fransız Alexandre Desplat, geçmişteki ilk ve tek Oscar adaylığını 2006'da "Queen"in müzikleri ile alsa da; bugüne kadar "Girl with a Pearl Earring", "Syriana" ve "Painted Veil" gibi filmlerin birer başyapıtlar topluluğu olan müziklerine imza atmış bir isim ve 2006'da "Painted Veil" ile kazandığı bir adet Altın Küresi var. "Curious Case of Benjamin Button"da flüt, zilli çalgılar ve yaylılar ağırlıklı bir tema müziğini tercih etmiş Desplat. Yaptığı müziğin "Syriana" ve "Painted Veil" müziklerinin karışımının daha güzeli olduğunu söyleyebilirim. Hatta çoğu zaman 'psychedelic' bir havası var.

James Newton Howard, M.Night Shyamalan filmlerini müzikleriyle güzelleştiren ve Edward Zwick filmlerine gerekli gazı veren isim olarak tanınıyor. Bugüne dek bu saydığım yönetmenlerin "Sixth Sense", "Village", "Last Samurai" ve "Blood Diamond" gibi filmlerinin müziklerine imza atmış; buna ek olarak son iki Batman filminin müziklerini Hans Zimmer ile beraber bestelemiş ve 2005'te "King Kong"un müzikleri ile yıldızlaşmış bir isim. 90lı yıllardan günümüze dek aldığı 7 adaylıktan eli hep boş dönen Howard'a "Defiance"taki dramatik müziklerinde solist Joshua Bell kemanıyla eşlik ediyor. Oldukça duygusal ve depresif bir teması olan "Defiance" müzikleri, J.N.Howard'ı aday listesine sokan film olsa da, bu yıl kendisine "Dark Knight" ile daha çok şans veriliyordu. Bu yılın en rezalet filmlerinden biri olan "The Happening"in çok güzel müzikleri ise ne yazık ki filmin başarısızlığı ile dibe sürüklendi.

Danny Elfman, Tim Burton ile anılan ve eğlenceli müzikleriyle tanınan bir isim. Yönetmenin hepsi de çok güzel müziklere sahip "Beetlejuice", "Nightmare Before Christmas", "Corpse Bride", "Edward Scissorhands" ve "Big Fish" gibi filmlerinde çalışmış, aynı zamanda 1996'da Gus van Sant'ın "Good Will Hunting"inin müzikleri ile ilk Oscar adaylığını kazanmış. Tim Burton filmleriyle özdeşleşmiş olmasına rağmen, Elfman bu yılki adaylığını da yine bir Gus van Sant filmi olan "Milk" ile aldı. "Main Title"ı -çok afedersiniz ama- asansör müziğine benzeyen bu film yerine yılın en mükemmel film müziği olduğunu düşündüğüm "Wanted" ile aday olması çok daha muhteşem bir etki yaratır, Danny Elfman ilk Oscar'ını kucaklayabilirdi sanki. Belli ki ses departmanı dışında kimse filmi izlememiş.

A.R.Rahman, "Slumdog Millionaire"de Hint ezgilerini modern müzikle birleştirdiği bir çalışmaya imza atmış olsa da, hatta bu çalışması ile geçtiğimiz haftalarda bir adet Altın Küre kazanmış olsa da; kendisinin alması gereken ödülün kesinlikle ama kesinlikle En İyi Orijinal Şarkı ödülü olması gerektiğini düşünüyorum. Müzikle değil, şarkılarla zenginleşmiş bir soundtrack çünkü "Slumdog Millionaire"inki.

Son olarak geçmişte biri En İyi Orijinal Şarkı kategorisinde olmak üzere (bu yıl da her iki kategoride aday) 8 kez Oscar adayı olmuş fakat eli hep boş dönmüş bir isim olan Thomas Newman var. "Wall-E"nin çok güzel müzikleriyle "American Beauty", "Finding Nemo" ve "Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events" gibi filmlerdeki başarısını aratmayan Newman, bu yıl Akademi'nin pek sevmediği "Revolutionary Road"un müziklerini de yaptı. Kendisi, çift adaylığı hak ediyordu bu sene.

Akademi tarihinin en çok Oscar adaylığı ve ödülü kazanmış isimlerinden John Williams'ın bu kez es geçilmesi, ne yalan söyleyeyim beni sevindirdi. Bu kadar başarılı işlerin çıktığı -fakat görmezden gelindiği- bir yılda en azından gençlere yer verilmesi sevindirici. HFPA bu yıl Altın Küre'lerde Danny Elfman ve Thomas Newman yerine "Forst/Nixon"ın bestecisi Hans Zimmer'i ve "Changeling" ile Clint Eastwood'u aday göstermiş; ödülü A.R.Rahman'a vermişti. BAFTA'lara ise James Newton Howard, Hans Zimmer ile ortak çalışması "Dark Knight" ile aday gösterildi. Diğer yandan BAFTA'ların En İyi "Orijinal" Müzik yerine En İyi Müzik adını taşıyan kategorisi Danny Elfman'ın "Milk"i yerine "Mamma Mia!"nın tercih edilmesine neden olmuş. IFMCA (International Film Music Critics Association) ise onlarca dalda dağıttığı ödüllerinde Oscar adayı isimlerin hepsine yer vermiş. Fakat en prestijli ödülleri olan "Yılın En İyi Fİlm Müziği"ne "Slumdog Millionaire" ve "Defiance" aday değil.

Akademi, bu yıl tüm tercihlerini çok sevilen "Slumdog Millionaire"den yana kullanırsa bu dalın galibi de A.R.Rahman olacakmış gibi gözüküyor. Fakat söyleyip durduğum gibi, Rahman'ın alması gereken ödül "En İyi Orijinal Şarkı". Eğer Akademi'nin favorisi 13 dalda aday olan "Curious Case of Benjamin Button" ise Alexandre Desplat'ın yüzü gülecekmiş gibi. Sırası gelen isim ise tabii ki, Thomas Newman.

Hiç yorum yok: