"Ben hayatı daha iyi bir şey sanıyordum. Steril bir ortamdaydım ben Ankara'da. Bilkent'e gidiyordum, her şey çok düzenliydi. Çok naif bir tiptim. O yüzden de çocukça şarkılar yapıyordum. İstanbul'a geldiğimde ise bir kaos ve saçmalık içinde buldum kendimi. [...] Burada insanın içinden bir şeyler fışkırıyor. Tükürmek gibi. Bir anda vücudundan bir şey salgılanıyor. Onlar var albümde." demiş Ağustos 2008'deki Rolling Stone Türkiye röportajında Yasemin Mori.
1982 doğumlu grafik tasarımcısı Yasemin Mori'nin ilk albümü "Hayvanlar", ilk dinlediğinde çok karmaşık hisler bırakıyor dinleyenin içinde. Hani kendinizi şartlarsınız ya; yeni dinlediğiniz bir şarkıcıyı, şarkılarını, tarzını ilk dinleyişten sonra illa ki birine benzetmek üzere. Kime benzeteceğinizi bulamıyorsunuz Yasemin Mori'yi. Aklınızda birbiriyle alakası olmayan onlarca isim beliriyor, dilinizin ucuna kadar gelip, "yok ya ne alaka" diyerek geri dönüyor o isimler. O derece özgün bir tarzı var kendisinin. Nil Karaibrahimgil, Deniz Arcak, Björk, Teoman ve Mor ve Ötesi'nin erken dönemleri arasındaki o hiç de ince olmayan çizginin üzerinde duruyor Yasemin Mori.
İlk paragrafta alıntıladığım sözlerinden nedenini anlayabileceğiniz bir çocuksuluk ve isyanın biraradalığı var şarkı sözlerinde. Arada çatlayan, hatta detone bile diyebileceğim bir düzeye ulaşan sesi yine de çok güzel. Nil Karaibrahimgil'in rahatsız etmeyen detoneliğine yakın bir şey bu. Sözler, duygular ve müzikler telafi ediyor kolayca.
"Hayvanlar", 29.2 dakikalık, 9 şarkıdan oluşan kısacık bir albüm. Fakat o yarım saatte o kadar anlamlı şeyler söylüyor ki, dünyalara bedel. Aklıma "İnsanlar düşünen hayvanlardır." sözünü getiren ismi de yazının başından beri bahsettiğim çocuksuluk ve isyanın içiçe olma durumuna uyuyor.
Albüm, Yasemin Mori'nin çıkış şarkısı olan "Aslında Bir Konu Var" ile açılıyor. Benim de Yasemin Mori'yi tanıma sebebim olan bu şarkı (ve sanat eseri klibi) oldukça güzel. Özellikle
"Birileri var, birileri var
Birileri yine sarhoş
Birileri yaz, birileri kış
Birileri önce
Birileri bize apaçık, birileri pişman
Birileri bize çok acı
Birileri çok acı
Birileri bize çok acı getirdiler
Birileri farkında, birileri farketmedi
Birileri sağ, birileri sol
Birileri farketmedi
O da bunu görmedi
Bu da sana hiç yetmedi"
sözleri ile coştuğu yer, harikalar yaratıyor şarkının. Albümdeki diğer favorilerim "N'olur N'olur N'olur" ve "Bırak Bu Rock'n'Roll'u". "N'olur N'olur N'olur" albümün en hızlı şarkısı ve "Ya benimsin ya da ölüsün" gibi iddialı sözlerle, Yasemin Mori'nin en deli yüzünü gösterdiği şarkısı. Albümün kapanış şarkısı olan ve inanılmaz bir saksafon solosuna sahip "Bırak Bu Rock'n'Roll'u" ise 'Bırak' ve 'rock' sözcüklerinin kafiyesinden yola çıkarak meydana gelmiş ve AKP İl Başkanları gibi "Bırak bu rock'n'roll'u, geceleri ve kızları" gibi sözler söylese de insanı bambaşka yerlere götüren bir şarkı olmuş. Sanırım albümdeki favorim kendisi.
Son olarak, "Kırmızı bir at çizerdim / Kırmızı bir at, bak bu da kafası." sözleriyle başlayan ve romantik bir hayran kitlesi bulunan "Mutsuz Funk", albümdeki çocuksuluğun zirveye çıktığı nokta. Çocuk bir şairin hayatın gerçeklerini farkettiği andaki isyanı gibi...
"Çek, bir sandalye çek ve otur,
Mumlar var, mumları yak
Anlatacaklarım uzun, uzundur yollar
Ve her ne yöne gidersen git, beter gibi sonsuz
Ama yoksun nedenin yoksa"
4 yorum:
nicedir dinlediğim en özgün en farklı albüm olmuş. bu piyasa koşullarında kendi albümünü hazırlayıp, yayınlatması da ayrı başarı.
mutsuz PPPPPPPPPPPPPPPPPPPPunk.
NOlur NOlur NOlur.
lütfen emre. yasemin konusunda hassasım!!! sdfşjkdşsfjs.
tria, hassasım derken, sevio musun nefret mi ediosun anlamadım : ) açık konuş :P
FAZLA seviyorum. last.fm'ime bakmadın mı sen, çılgınlar gibi sevişiyorum kendisiyle ;)
Yorum Gönder