En İyi Orijinal Şarkı kategorisinde olduğu gibi En İyi Orijinal Müzik söz konusu olduğunda da kurallar, değerlendirme dışı bırakılanlar ve görmezden gelinenler sıkıntı yarattı her yıl olduğu gibi bu yıl da. Randy Newman (Princess and the Frog), Karen O. & Carter Burwell (Where the Wild Things Are), Brian Eno (Lovely Bones) ve T-Bone Burnett (Crazy Heart); filmlerinin soundtrackleri çoğunlukla müzikten değil şarkılardan oluştuğu için değerlendirme dışı bırakıldı örneğin. (Evet, bunu geçtiğimiz yıl A.R. Rahman'a "Slumdog Millionaire"in şarkılarının yanısıra 'müziği' ile de ödül veren Akademi söylüyor.) Diğer yandan "Informant!"ın neredeyse tek iyi yanı olan müziklerin arkasındaki efsane müzisyenlerden Marvin Hamlisch'in ve henüz izleyemediğim ve müziklerini dinleyemediğim "A Single Man" ile Abel Korzeniowski'nin görmezden gelinmesi şaşırtıcı ve üzücü. Hele ki, bu iki ismin dışarıda kalmasının nedeni "Hurt Locker"ın bu dalda aday olmasıyken...
En İyi Orijinal Müzik:
Avatar (James Horner (2/9))
Fantastic Mr.Fox (Alexandre Desplat (0/2))
Hurt Locker (Marco Beltrami (0/1), Buck Sanders (0/0))
Sherlock Holmes (Hans Zimmer (1/7))
Up (Michael Giacchino (0/1))
1997'de "Titanic" için bestelediği müzikler ve Celine Dion'un seslendirdiği "My Heart Will Go On" şarkısı ile iki Oscar ile birden ödüllendirilen James Horner, 2000'li yıllarda "A Beautiful Mind" ve "House of Sand and Fog" dışında fazla ses getiremese de çoğu filminde beraber çalıştığı yönetmen adaşı James Cameron gibi muhteşem bir geri dönüş ile karşımızda. "Avatar"ın çokça epik, yer yer romantik ve egzotik müzikleri ile; müziklerin fonunda Na'vi dilinde bir koro katmak gibi yaratıcı fikirleriyle ve "My Heart Will Go On"u çokça andıran "I See You" adlı şarkı ile sinema tarihinde önemli bir yere sahip olacak bir filme yakışır müziklerle ödülü fazlasıyla hakediyor James Horner.
Yılın en üretken ismi ise Alexandre Desplat. 2009'da, "Chéri", "Coco avant Chanel", "Julie & Julia", "Twilight Saga: New Moon" ve "Un prophète"in yanısıra "Fantastic Mr.Fox" adlı animasyon filmin de müziklerini besteleyen Fransız besteci; Oscar adaylığını da bu film ile elde etti. 2000'li yılların en iyi müzisyenlerinden olduğunu düşündüğüm Desplat, bundan önce yalnızca 2006'da "Queen" ve "Curious Case of Benjamin Button" ile Oscar adayı olabilmişse de, bunlar dışında geride bırakmakta olduğumuz onyılın en iyi film müziklerinden çoğunun arkasına ismini kazımış durumda. (Syriana, Painted Veil, Girl with a Pearl Earring...) Desplat, 6 filmin müziklerini yaptığı bir yılda, doğru filmle aday olamadı diye düşünmekteyim. Hatta kendisinin sıkı bir hayranı olmama rağmen, bu yıl aday olmaması gerektiğini bile düşünmekteyim. Yine zil sesleri, yaylı ve üflemelilerin yerinde kullanımları ile, bu kez country müziğe kaçan bir "Curious Case of Benjamin" soundtrack'i yapmış Desplat "Fantastic Mr.Fox"da. Fakat bu yıl imza attığı diğer müziklerde eski işlerini tekrar etmeye başlaması beni yeterince mutlu etmedi. Ama eğer Akademi de IFMCA gibi "Yılın Bestecisi" gibi bir ödül veriyor olsaydı, adayım kesinlikle bu kadar emeği nedeniyle Desplat olurdu.
Adaylar açıklandığında suratıma yerleşen WTF ifadesinin en büyük sebeplerinden biri "Hurt Locker"ın müzikleri ile Oscar adayı olmuş olmasıydı. Bu, müziği olmayan "İki Dil Bir Bavul"un "En İyi Müzik" ödülü alması kadar olmasa da şaşırtıcı bir şeydi çünkü. Çoğu sessiz ve gerilimli bir atmosferde geçen bu yılki favori filmlerimden biri, tek bir notasını bile anımsamıyor olsam da, bir müziğe sahipti ve bununla Oscar adayı olmuştu çünkü. Araştırıp, bulup filmin gölgesinde kalan müzikleri dinledim ve şaşırdım. İyi bir müziğe sahip "Hurt Locker". Fakat kendini hatırlatmıyor olması, filmin birçok farklı daldaki başarısından çok daha geride kaldığının göstergesi. Bir değil, iki kişi tarafından bestelenmiş olması da bu dalda ödül kazanmak için büyük bir engel.
Alexandre Desplat ve James Newton Howard ile birlikte favori bestecilerimden olan Hans Zimmer; bu yıl "Sherlock Holmes" ve "Angels & Demons" ile harikalar yarattı ve doğru bir kararla ilki ile aday oldu Oscar'a. Bu, "Lion King" ile 1 Oscar sahibi olan Hans Zimmer'in 8. adaylığı. "Sherlock Holmes"da epik müzikleri Balkan ezgileri ile birleştiren ve inanılmaz eğlenceli bir filme yakışır güzellikte bir iş çıkaran Zimmer'i ne kadar övsem azdır şu anda. İyi film müziğinin, hatta iyi müziğin, dinledikten çok sonra bile insanın mırıldanabildiği müzik olduğunu savunan biri olarak; bu yılki favorim Hans Zimmer. Yine de, ödülü alacağını düşünmüyorum. (bkz. bir sonraki paragraf)
Michael Giacchino, benim gözümde kişilik bölünmesi yaşayan bir besteci. Neden derseniz, bir insan aynı anda hem ultra-sevimli, Pixar çağına yakışan rengarenk ve hareketli müzikler yaparken; diğer yandan gizemli, ürkütücü, aynı anda hem minimalist hem görkemli müzikler yapabiliyorsa, bunun başka bir nedeni yokmuş gibi geliyor. Bir yandan "Incredibles", "Ratatouille", "Up" gibi animasyonları müzikleriyle renklendiren; bir yandan da "Lost" ve "Fringe" gibi dizilerin, "Star Trek" gibi filmlerin müziklerini yapabilen bir insan Giacchino. 2007'de "Ratatouille" ile ilk Oscar adaylığını alan besteci, bu yıl "Up" ve "Star Trek" ile karşımıza çıktı ve "Up" ile aldı çok hakettiği adaylığı. Giacchino, henüz keşfedilme aşamasında. Önümüzdeki yıllarda neler yapacak kim bilir...
Bu yılki ödülün sahibi, büyük ihtimalle iki film ile IFMCA (International Film Music Critics Association) adayı olan, BAFTA, BFCA ve Altın Küre ödüllerinin de sahibi olan Michael Giacchino olacak. Fakat yine de, gecede "Avatar"ın tüm dalları silip süpürmesi gibi bir durum olursa James Horner da sevinebilir. Bu iki aday dışındakilerin, gidişatı etkileyen neredeyse hiçbir ödüle aday bile gösterilmediğini de hatırlamak gerekli.
Sırada: En İyi Görüntü Yönetmenliği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder