3 Şubat 2010

2009'un Görmezden Gelinenleri

Her yıl olduğu ve bundan sonra da olmaya devam edeceği gibi; dün açıklanan 82. Oscar Adayları'nda da hayal kırıklığına uğratan bazı kararlar göze çarptı. Bu o denli can sıkıcı bir durum ki; En İyi Film dalında artık 5 değil 10 adayın bulunma nedenini geçtiğimiz yıl "The Dark Knight"ın bu dalda aday gösterilmemiş olmasının Akademi'ye olan zararını ve düşen reytingleri telafi etmek için alınmış bir karar olduğunu düşünenlerin sayısı oldukça fazla. Bu tedbir sayesinde bilimkurgu ve animasyon türündeki filmlerin de En İyi Film adayı olduğu bir liste açıklandı bu yıl. Fakat yine üzülenler, şaşıranlar oldu.

1. "(500) Days of Summer", En İyi Orijinal Senaryo, Scott Neustadter & Michael H. Weber.


"The following is a work of fiction. Any resemblance to persons living or dead is purely coincidental. / Especially you Jenny Beckman. / Bitch." Ekranda beliren bu yazılarla başlıyor film. Neyle karşılaşacağınızı çok iyi özetliyor bu satırlar. Kadın-erkek ilişkisine dair yerinde tespitler, anlamlı espriler, popüler-kültür referansları, çoğu müzik süpervizörü tarafından değil senaristler tarafından seçilmiş şarkılar ve karmaşık olabilecek bir kurguyu akıcı bir anlatıma dönüştüren bir yetenek... Yazarlar ve Eleştirmenler Birlikleri'nce aday gösterilse de, bugüne dek bu tarz hayat dolu senaryoları beğenen Akademi üyelerinin filmin en başarılı ögesi olan senaryosunu görmezden geldi bu yıl. En çok üzüldüğüm ve şaşırdığım karar da buydu. Acımız büyük.

2. "Nine", En İyi Görüntü Yönetimi, Dion Beebe.


Yukarıdaki kare Akademi'nin neyi yok saydığını yeterince özetliyordur bence. Önceki iki Rob Marshall filmi "Chicago" ve "Memoirs of a Geisha" ile harikalar yaratan, ikincisi ile Oscar'a layık görülen Dion Beebe; gelmiş geçmiş en kötü Harry Potter filminin tek iyi yanının görüntü yönetimi olmasından faydalanması sonucu, bu yıl aday olamadı.

3. "The Informant!", En İyi Orijinal Müzik, Marvin Hamlisch.

70'li yıllardan beri 12 kez Oscar adayı olmuş ve 3 kez kazanmış olan 65 yaşındaki bestecinin Steven Soderbergh imzalı, pek de beğenmediğim, gerçek bir hikayeyi anlatan casus komedisi The Informant!" için bestelediği eğlenceli müzikler de güme gitti ne yazık ki. Altın Küre ve Eleştirmenler Birliği Ödülleri adayı olan Hamlisch, halen gerçekte bir müziği olup olmadığını anımsayamadığım "The Hurt Locker"ın müziklerine yenildi.

4. "Up in the Air", En İyi Kurgu, Dana E. Glauberman.

Editörler Birliği ve BAFTA tarafından aday gösterilen bu başarılı kurguyu da görmezden geldi Akademi. Özellikle havaalanı sahnelerinde ve bavul yapma ritüelleri sırasındaki geçişler ile bu tatlı filme biraz heyecan katan unsurlardan biriydi kurgusu. Bir ihtimal yerine "(500) Days of Summer" aday olabilir diye düşündüysem de, Akademi "Precious"ı tercih etti.

5. Julianne Moore, En İyi Yrd.Kadın Oyuncu, "A Single Man".


Günümüzün en başarılı oyuncularından, Amerikan dönem filmlerinin vazgeçilmez yüzü Julianne Moore, Altın Küre ve Eleştirmenler Birliği Ödülleri'nde elde ettiği adaylıklara rağmen; Maggie Gyllenhaal'a yenik düştü. Moore'u adaylığından edecek ihtimallerin anca "Inglourious Basterds Kızları"ndan biri olduğunu (Melanie Laurent, Diane Kruger) olduğunu düşünmekteydim, fakat yanıldım.

6. "Chéri", En İyi Kostüm Tasarımı, Consolata Boyle.

2006'da yine bir Frears filminde, bu kez İngiliz Kraliyet Ailesi'ni giydiren ve Oscar adayı olan Boyle; bu yıl "Chéri"de Belle Epoque dönemine el attı. Tasarımları ile göz kamaştırsa da, sanırım kamaşan sadece benim gözlerim olmuş.

7. "Invictus", En İyi Film, Yön: Clint Eastwood.

Morgan Freeman'ın Nelson Mandela'yı canlandırdığı en son Eastwood filmi, Akademi'nin yönetmene olan 'fazla' sevgisine ve 10 aday bulunmasına rağmen bu kategoriye giremedi, 2 oyuncu adaylığı ile yetinmek zorunda kaldı. Yerini hiç beklenmedik bir şekilde,a "Star Trek" ya da "Nine"a değil, "Blind Side"a kaptırması ise, başka bir şaşırma konusu.

8. "All Is Love", En İyi Orijinal Şarkı, "Where the Wild Things Are", Karen O. and the Kids.

Spike Jonze'un bir çocuk romanından uyarladığı masalsı filmi "Where the Wild Things Are", küçük bir hayran kitlesine sahip özel filmler arasında yerini aldı. Fakat filmin genel tarafından sevilen yanı, Karen O. ve Carter Burwell imzalı müzikleri ve özellikle de şarkılarıydı. Filmin En İyi Orijinal Şarkı Kısa Listesi'nde yer alan şarkılarından ise favori "All Is Love"dı. Her yıl büyük tartışma yaratan bu kategorinin en büyük sürprizi ise "All Is Love"ın olmaması bir yana, listede "Everybody's Fine", "Brothers" ve "Avatar" gibi filmlerdeki şarkıları ile görmezden gelinen Paul McCarthy, U2 ve Leona Lewis gibi isimler yerine "Paris 36" gibi bir festival filminin şarkısının bulunması oldu.

9. "Star Trek", En İyi Film, Yön: J.J.Abrams.

Ünlü serinin en son sinema filmi, yılın en beğenilen bilimkurgularından olmuştu. 10 aday olacağı duyulduğu andan itibaren de En İyi Film kategorisinde artık bu türe yer verileceği ümidiyle favoriler arasındaydı. Ta ki "Avatar" ve "District 9" ortaya çıkana kadar... O ikisi kadar hak etmiyor olabilir listede yer almayı, fakat yine de "Blind Side" yerine listede bulunmasının çok daha iyi olacağı kesin.

10. "District 9", En İyi Makyaj, En İyi Ses ve En İyi Ses Kurgusu.

Yılın en şaşırtan bilimkurgularından, Neill Blompkamp'in kısa filminden uyarlanmış olan, En İyi Film ve En İyi Uyarlama Senaryo adaylıkları ile dikkat çeken "District 9", iddialı olduğu bu üç dalda görmezden gelindi. Özellikle Makyaj dalında "Young Victoria"ya kaptırdığı adaylık içime oturmuş durumda.
İçimde kalanları döktüğüme göre, artık alınan kararları kabullenmenin zamanı geldi. 7 Mart'taki törenden önce; tüm adayları detaylı olarak inceleyeceğim 22 Şubat haftasındaki Oscar Özel Haftası'nda görüşmek üzere.

3 yorum:

benay dedi ki...

özellikle Aşkın (500) Günü'nün senaryo dalında ve District 9'ın makyaj dallarında görmezden gelinmesi şaşırtıcı...

cem ertem dedi ki...

görsel efekt dalında aday adayı olan terminatör ve 2012 filmlerinin de görmezden gelindiğini düşünüyorum.

Emre dedi ki...

@benay
şimdi makyajla ilgili yazarken farkettim buraya eklemediğimi, haklısın çok.

@cem
terminatör'ü izlemedim, yorum yapamıyorum. ama söz konusu 2012 olduğunda, tamam efektler süperdi ama o efektlerin film içinde kullanılışı da önemli. sırf güzel efekt yapıyoruz diye, birçok eleştirmenin katıldığım tabiriyle "efekt pornosu" çekmek de gereksiz. kısalistede yer almak yeter bence :)