18 Şubat 2010

Kırmızı Ödülleri 2009

2009 yılının "Kırmızı Basında En İyiler Reklam Ödülleri" geçtiğimiz gün dağıtıldı. Hürriyet Gazetesi'nin öncülüğünde 2005'ten beri dağıtılan Kırmızı Ödülleri dergi ve gazetelerde yayınlanan en yaratıcı ve en başarılı, görselliğiyle şaşırtan ve beğeni toplayan basın reklamlarını ödüllendiriyor.

Dağıtlımaya başladığı yıldan beri Mey İçki, Eczacıbaşı, Mercedes-Benz ve Akşam Gazetesi'nin kazandığı büyük ödül "Kıpkırmızı"nın bu yıki sahibi ise geçtiğimiz yıllara kıyasla daha yeni ve daha küçük bir firma: Dank 2. El Mobilya Mağazası. Dank, DDB&Co. reklam ajansının, mobilyalara gelen zararın ve küçük hasarların değerinden ne kadar kaybettirdiği fikrinden yola çıkarak hazırladığı dört reklamlık gazete kampanyası ile büyük ödülün sahibi olmuş. Aynı kampanya "En İyi Perakende Reklamı" dalında da Kırmızı Ödülü'ne layık görülürken, "En İyi Sanat Yönetimi" ve "En İyi Gazete Reklam Kampanyası" kategorilerinde de başarı belgesine layık görülmüş. Dank dışında, Cumhuriyet Gazetesi, tatilsepeti.com, Yeni Rakı, Anadolu Sigorta ve Türkiye İş Bankası da ikişer Kırmızı Ödülü'ne layık görülen firmalar olmuş.

Ödüller dağıtılmadan önce sitede açılan sergi sayesinde sadece ödül alanların değil, aday olanların da görülebilmesi sonucu geçtiğimiz yılın tüm yaratıcı fikirlerini ve reklamlarını inceleme fırsatı buldum ve kişisel favorilerimin listesini çıkardım:

Bir numaram kesinlikle Mey İçki'nin Yeni Rakı'sının 'alkollü içecek reklamlarında sosyal, kültürel, coğrafi değerlerin kullanılması' konusunda çıkan ve kısa sürede haksız bulunarak iptal edilen yasak ile dalga geçtiği reklamlarından biriydi. "En İyi Gündem Bağlantılı Reklam" dalında Kırmızı Ödülü kazanan bu reklam Wunderman Reklam Ajansı imzası taşmakta. Reklamda boş tabakların üzerinde yazan "Denizde yaşayan solungaçlı canlı...", "Süt ürünlerinden en katı ve beyaz olanı..." ve "Güzel kokulu, sulu, turuncu meyve..." gibi ifadeler görüyoruz ve görmemiz yasal olmadığından bir rakı sofrasını hayal etmemiz sağlanıyor.

İki numaramda CNN Türk'ün "Hava Durumu" temalı gazete reklam kampanyası var. Kıpkırmızı Ödülü'nü alan Dank reklam kampanyasında da imzası bulunan DDB&Co. Ajansı'nın elinden çıkan kampanyada "CNN Türk Hava Durumu %99 doğru çıkar." ifadesini ve tüm reklamı kaplayan doğa manzaralarının %1'inde farklı bir hava durumunun hakim olduğunu görüyoruz. "En İyi Kültür, Sanat ve Eğlence Reklamı" dalında Kırmızı Ödülü'nü kazanan kampanya aynı zamanda "En İyi Sanat Yönetimi" ve "En İyi Gazete Reklam Kampanyası" dallarında da Başarı Belgesi'ne layık görülmüş.


Üç numaramda büyük ödülün kazananı Dank'ın kampanyası bulunuyor. Kişisel dördüncüm ise "En İyi Sosyal İçerikli Reklam" Kırmızı Ödülü'nü kazanan Umut Çocukları Derneği'nin "Büyük riskleri küçükler alıyor." sloganlı reklamı. Alice BBDO Ajansı imzalı reklamda tahtaya çivi çakılırken çekici tutan bir adam ve çiviyi tutan bir çocuk eli görüyoruz.

Beşincim "En İyi Otomotiv, Yan Sanayi ve Aksesuar Reklamı" dalında Başarı Belgesi alan Volkswagen Satış Sonrası'nın reklamı. Medina Turgul DDB Ajansı'nın elinden çıkan reklamda "Kötü servis, değerinden çok şey kaybettirir." ifadesini ve gazeteye sarılmış ekmek arası bir ıstakoz görüyoruz. Volkswagen aynı zamanda aynı ajansın Scirocco reklamı ile de "En İyi Otomobil Reklamı" Kırmızı Ödülü'ne layık görülmüş durumda.

Altıncı sıramda televizyon ve sinema reklamlarına da hayran olduğum Levi's'ın bir reklamı bulunuyor. manajans thompson imzalı 571 Jeans Zip Fly reklamında öpüşen çiftlerden oluşan bir fermuar görüyoruz. Bu reklam, "En İyi Moda, Tekstil ve Kişisel Aksesuar Reklamı" dalında Kırmızı Ödülü kazanmış.

Yedinciliği nasıl hiçbir ödüle ya da Başarı Belgesi'ne layık görülmediğini anlamadığım bir yaratıcılığa sahip olan Teknosa'nın dergi reklam kampanyasına veriyorum. Alice BBDO imzalı 3 reklamlık kampanyada "İhtiyaç duyduğunuz her türlü fotoğraf malzemesi. / TeknoSA" ortak metnini görüyoruz. Seri, karanlıkta kalmış bir flaş, uzakta kalmış bir objektif ve titrediği için bulanık gözüken bir tripoddan oluşuyor.

Sekizincim yemeksepeti.com'un Sevgililer Günü temalı reklamı. TBWA\\Istanbul imzalı reklamın sanat yönetimi de dikkat çekici olmasına rağmen, yalnızca "En İyi Gündem Bağlantılı Reklam" kategorisinde Başarı Belgesi ile ödüllendirilmiş.

Dokuzuncu sıramda Candaş Arın imzalı fotoğrafı ile "En İyi Reklam Fotoğrafı" dalında Başarı Ödülü'ne layık görülen JeansLab reklamı var. Jean pantolonlardan yapılma bir ana rahminde uyuyan iki genç insanı görüyoruz fotoğrafta ve acilen gidip jean alışverişi yapmak istiyoruz. -ya da ben istiyorum.

Onuncu sıramda ise Mercedes-Benz'in Yetkili Servis reklamı bulunuyor. Bir kasap dükkanında asılmış motorları gördüğümüz ürkütücü reklamda bir de katil kılıklı, ellerindeki kanı -pardon moto yağını- temizleyen tamirciye yer verilmiş. Alice BBDO ajansına ait reklam "En İyi Otomotiv, Yan Sanayi ve Aksesuar Reklamı" dalında Kırmızı Ödülü'nn sahibi olmuş.

Bana göre En İyi Reklam Metni ise, Nike Cortez'in, Babylon Dergi'nin arkasında görüp okuduğumda, sahip olduğum Cortez'lerimi sevmememe rağmen beni duygulandıran reklamının metni kesinlikle. "En İyi Reklam Metni" kategorisinde ödül alamasa da Başarı Belgesi'ne layık görülen metin şöyle: "Baltaydı favorileri, bıyıkları çenesine, saçları ensesine kadar iniyordu, İspanyol'du paçaları ve ayağında Cortez vardı. Koşucuydu. Koşmak hayatıydı. Bayır aşağı, yokuş yukarı, yağmurda ve kavurucu sıcaklarda hep koşmak. Ve ayağında Cortez vardı. Ufak bir İngiliz kasabasında, üç arkadaşıyla başladı hikayesi. Küçük bir kulüpte, büyük bir tesadüfle keşfedildiler. Wembley'de onbinlerin önünde sahne aldı. Ve ayağında Cortez vardı. Hollywood'un parlayan yıldızıydı. Kimileri Ünlüler Bulvarı'na hücum etti el izini görmek için. Kimileri ise ayak izlerini takip etti aynı yolu yürümek için. Ve ayağında Cortez vardı. Dün gece gördüm onu, Babylon'daydı. Sahneye yakın bir yerde, arkadaşlarıyla birlikte eğlenirken. Yüzünde bir tebessüm, ayağında ise Cortez vardı." Dünyaca ünlü insanların da, bizim gibi sıradan insanların da aynı markayı ve modeli tercih etmesi, ancak bu kadar güzel ve duygulu bir şekilde anlatılabilir.


Kişisel mansiyonlarım ise Converse bağcıkları ile İNDİRİM yazan YKM'ye, logosu masayı tırmalayan Efes Dark'a ve Fortis'in "Sen al, başkası ödesin" sloganlı Estetik Kredisi reklamlarına gidiyor. Ayrıca görsel olarak rezalet olmasına rağmen her gördüğümde güldüğüm TNT reklamına da değinmeden geçemem: "Lost'tan Yeşilçam filmlerine... İzlemeye değer ne varsa TNT'de." metnine sahip reklamda Hülya Koçyiğit ve Sawyer'ın diyalogu şu şekilde: "HK: Ada deyince faytona bineriz sanmıştım. / S: Aynı kanaldayız tamam da, aynı ada zorlayacak gibi."

Türk reklam sektörünün yaratılıclığının her geçen gün arttığını, kalitenin de gitgide yükseldiğini her yıl Kırmızı Ödülleri sayesinde görmek güzel oluyor.

1 yorum:

farawaysoclose dedi ki...

bu "basın reklamları" hangi basında yayınlanıyor?! post'taki 12-13 reklamdan ancak 3 tanesini görmüştüm daha önce.
jeanslab'ın reklamı pek orijinal durmuyor, bu fikirde bu tasarımda başka reklamlar hatırlıyorum.