Film afişleri, film hakkında minimum ipucu vererek, minimum ünlü oyuncu kellesi göstererek, filmi en iyi şekilde tanımlamalıdır bence ve bunu bazen bir sanat eserini andıran tasarımıyla, bazen 'tagline'ı ile, bazen de sadeliğiyle yapmalıdır. Her sene çekilen yüzlerce filmin afişi arasında, çok azı bunu tam olarak yapabiliyor ve böyle takdire layık olanları bazen gerçekten iyi filmlere ait oluyor. Her zaman mükemmel bir afiş (bırakın iyiyi) ortalamanın üstünde bir filmi müjdelemese de; gerek filmler hakkında bir ön bilgi, gerekse bir oda süsleme gereci olarak önem verdiğim birer sinema ögesi film afişleri.
En İyi Tagline'lar 2009:
1. "No goats, no glory." - Men Who Stare at Goats: Yılın en absürd filmlerinden olan "Men Who Stare at Goats", bana göre 2009'un en iyi tagline'ına sahip olmakla kalmadı, bu tagline'ı yılın en iyi afişlerinden biri üzerinde kullandı. George Clooney, Jeff Bridges, Ewan McGregor ve Kevin Spacey gibi isimlerin yanında poz veren keçi; filmdeki keçi esprisine yakışır nitelikteydi. "No goats, no glory." şeklindeki tagline ise, hem kalıplaşmış bir söze yaptığı göndermeyle, hem de bu keçi esprisini sürdürebilmesiyle afişi ilk gördüğümde dakikalarca gülmeme neden oldu.
2. "The Story of a Man Ready to Make a Connection" - Up in the Air: Jason Reitman'ın George Clooney'li filmi "Up in the Air", havaalanları, bağlantı uçuşları ve insan ilişkileri üzerine çok beğendiğim bir film olmuştu 2009'da. Tek bir cümleyle film ve karakteri hakkındaki tüm ipuçlarını vermek böyle bir şey olsa gerek.
3. "Contains Strong Real Sex, Bloody Violence and Self-Mutilation" - Antichrist: 2009'un en çok tartışma yaratan filmlerinden Lars von Trier imzalı "Antichrist", rahatsız edici unsurları nedeniyle tabii ki 18+ olmayı hak etmişti. Fakat filmin afişlerinden biri bu yasağı avantaja çevirmeyi bildi. Bu durumu küçük puntolarla bildirmek zorunda oldukları için bildirmeyi değil, "yasaklanan merak uyandırır" düşüncesiyle, gururla ve büyük puntolarla afişe taşımayı seçtiler. Gayet de etkileyici oldu bence.
4. "See It with Someone You ****" - Girlfriend Experience: Steven Soderbergh'in son filmini görmedim. Fakat afişin üzerinde yazan bu cümle o kadar merak ettirdi ki filmi, en kısa zamanda izlemeyi düşünüyorum. Bu da tagline'ın başarısı için yeterli bir kriter olmalı.
5. "Here Comes the Bribe" - Proposal: Kelime oyunlarını seviyorum. Hele ki afişin üzerinde zorlama değil, zekice duruyorlarsa. Bu kadar.
En İyi Film Afişleri 2009:
1. "Inglourious Basterds": Yılın en iyi filmlerinden birinin afişi de yılın en iyi afişiydi bana göre. Filmin o alaycı meydan okuma temasını, esprisini, Tarantineskliğini, şiddetini, kısacası tüm atmosferini, tek bir surat kullanmadan sadece objelerle verebilen bu afiş; daha önce "In Bruges" ve "Jarhead" gibi işleriyle beğenimi kazanmış olan Empire Design'ın tasarımı. Ayrıca 3'lü bir serinin parçası, ama bıçaklı ve tüfekli versiyonlarının yanında sopa gibi bir ilkel silahı kullandığından, en çok dikkatimi çeken bu hali oldu.
2. "Moon": Duncan Jones'un ilk filmi "Moon" düşük bütçeli bir bilimkurgu olarak yılın en dikkat çekici yapımlarından biriydi. Prodüksiyonunda bu kadar minimalist olan bir filmin, afişinin de çok gösterişli olmasını bekleyemezdik tabii ki. "Moon"un afişi, film gibi göz yanıltıcı, basitliği ile göz ve zihin yoran bir afiş. Örneğin sol üst köşedeki Sam Rockwell yazısının altındaki gölgeler bir göz yanılgısı mı, yoksa gerçekten oradalar mı halen emin olmuş değilim. Afişin daha önce ismini hiç duymadığım, portfolyoları kocaman insan kafalı, karmaşık ve çirkin afişlerle dolu olan Cardinal Communications USA imzası taşıması da ilginç olmuş.
3. "Precious": Yılın en bunalım filmlerinden 2 Oscarlı "Precious"ın yağlı boya tablo gibi birer sanat eserini andıran 2 afişinden birini görüyorsunuz. Kırmızı rengin, parçalanmış bir bedenin ve parçaların üzerindeki o ele benzeyen boşlukların neyi simgelediğini anlamak için çok zeki olmaya gerek yok. Genellikle devasa boyutlarda afişlerle, sayıca fazla karakter afişi setleriyle ve büyük prodüksiyonlar için hazırladıkları afişlerle dikkat çeken Ignition Print'ten sanatsal bir çalışma.
4. "Food, Inc.": Yemek yerkenki bilincimizin artmasına neden olan "Food, Inc." de "An Inconvenient Truth" ile başlayan çarpıcı belgesel afişleri furyasına ayak uydurdu. İneğin üzerine barkod yerleştirmek, ergen arkadaşlarımızın sistem eleştirisi olarak vücutlarına yaptırdığı barkod dövmesi fikrinden yola çıkmış olsa da; hem filmi çok iyi anlatan, hem de çarpıcı bir görüntü. Afişte "An Inconvenient Truth" ve "Happening" gibi iki süper afişin de tasarımcısı olan The Ant Farm imzası var.
5. "Ugly Truth": Çok basit bir fikir, çok minimalist bir afiş. Kadınlar ve erkekler bu kadar iyi özetlenemezdi. Afişin oyuncularla olan versiyonları da mevcut, fakat serinin bu parçası gösteriyor ki, iyi bir afiş için ne Gerard Butler'a, ne de Katherine Heigl'a gerek var. Afişin tasarımcısı, Ignition Print.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder