6 Ocak 2010

Candan Erçetin Kırık Kalpler Durağında

Ortaokul yıllarımdan beri severek dinlediğim, kimi şarkılarına taptığım ve kişiliğine hayran olduğum Candan Erçetin, 16 Aralık'ta çıkardığı son albümü "Kırık Kalpler Durağında" ile bir kez daha gönlümü fethetmeyi başardı. Albümde bulunan 16 şarkının çoğunda Candan Erçetin imzası var. Bunun yanında "Unutama Beni" ve "Volver a amar" coverları da albümde bulunan şarkılar arasında.

Çıkardığı 8 albüm sonrasında ve yarattığı onlarca şarkıdan sonra kafamda 3 ayrı karakterde Candan Erçetin'in bulunduğunu ve "Kırık Kalpler Durağında" albümünde 3'ünün de yer bulduğunu söyleyebilirim: Romantik Frankofon, Didaktik Öğretmen ve Oynak Trakyalı. Bu Candan'lardan ikisinin tamamen kendine özgü birer albümü olduğunu da söylemek gerek. ("Chante Hier Pour Aujourd'hui" (2003) ve "Aman Doktor" (2005)) Erçetin'in henüz iki kere ortaya koyduğu bir de Rapçi yan kimliği var ki, pek istemesem de "Şehir" düetine olan beğenim ve saygım söz etmeyi gerektiriyor. "Kırık Kalpler Durağında"yı bu 3.5 kimlik üzerinden inceleyince şöyle bir tablo çıkıyor ortaya:

1. Romantik Frankofon Candan Erçetin: Sadece Fransız değil, genel anlamda Batılı bir hanımefendiden de bahsedebiliriz aslında. En sevdiğim Candan Erçetin şarkıları da genelde bu kategoriye girmekte. "Söz Vermiştin", "Sitem", "Yalnızlık", "Olmaz", "Merak Ediyorum" gibi yalnızlığı ve romantizmi ön plana çıkaran şarkılar... "Kırık Kalpler Durağında" albümünün ilk yarısına genelde bu tarz şarkılar hakim. Albüm, kendisiyle aynı adı taşıyan "Kırık Kalpler Durağında" ile başlıyor ve "Sitem" ile birlikte duyduğum en yaralayıcı şarkılardan biri olan "Git" ile devam ediyor. Esmeray ile özdeşleşen şarkılardan "Unutama Beni"yi Candan Erçetin'den dinliyor ve kendisinin damar İspanyolca şarkılardan "Volver a amar"a yazdığı Türkçe sözler ile dinlediğimiz "Yalvaramam" ile devam ediyoruz. "Vallahi" diyor bir de, "Beni öldürecek, vallahi öldürecek." Oynaklığına rağmen bu kategoriye girebilecek bir "Bahar" ve didaktikimsiliğine rağmen bu kategoriye girebilecek "Nedense Sustum" var bir de.

2. Didaktik Öğretmen Candan Erçetin: Kendisine büyük birer çıkış sağlayan şarkılardan "Elbette", "Yalan" ve "Neden" gibi şarkılarında hep öğütler vermekte, hep sorgulamaktadır Candan Erçetin. Bazılarının kendisini sevmemesinin nedeni de budur hatta. Bu albümde de öğütler veriyor, öğretmenliğe devam ederek: "Kader", "Gözler", "Unutursun", "Kimin Doğrusu" ve "Özür Dilerim" şarkılarında birbirinden didaktik cümleler sarfediyor. Paragrafın başında verdiğim örnekler hoşuma giden şarkıları olsa da, bu albümde beni başka yönleriyle etkiledi Candan Erçetin, itiraf etmeliyim.

3. Oynak Trakyalı Candan Erçetin: Kırklareli doğumlu bir Trakyalı olarak, sanatçının özüne döndüğü kişiliğidir. Biraz Anadolulu, biraz Rum, biraz Balkan'dır. Sahnede eteklerini sallaya sallaya, çıplak ayaklarıyla danseden Candan'dır. Candandır. "Aman Doktor" albümünden sonra 4 yıl bekleyip, o albümdekilere benzer şarkılara yer vermemesi pek olağan değildir. Böyle bir şey olmamıştır da. "Kırık Kalpler Durağında" albümündeki şarkılardan "Vay Halime" ve "Türkü" tamamen bu yanını temsil ediyor sanatçının. "Bahar" da biraz izler taşıyor kendisinin bu yönünden. Fazla abartmadığı ve populistliğe oynamadığı sürece, bu tarzda da sımsıcak ve 'güzel' şarkılar yarattığını düşünüyorum.

3.5. Rapçi Candan Erçetin: "Melek" albümünde Ceza ile yaptığı "Şehir" düetini gerçekten harika bulanlardanım. Fakat "Şehir"in bu kategorideki ilk ve son Candan Erçetin şarkısı olmasını ummaktaydım; korktuğum şey Erçetin'in bu işi iyi bilen birinden (bkz.Ceza) yardım almadan bir işe kalkışmasıydı. Ne yazık ki, bu "Kırık Kalpler Durağında"nın son şarkısı "Ninni" ile gerçekleşti. Sözleri başarılı bir politik eleştiriye yer veriyor olmasına rağmen, albümü 15 şarkıdan ibaret görmeme neden olan rahatsız edici şarkının da ta kendisi "Ninni".

Albümde bu kategorilerden ayrı tutmak istediğim bir şarkı daha bulunuyor. Candan Erçetin'in müziklerini yaptığı, yapımcıları arasında bulunduğu ve birkaç dakika da olsa beyazperdede de gözüktüğü Ümit Ünal filmi "Gölgesizler" için bestelediği şarkı "Ben Kimim". Tüm didaktikliği ile tam bir Candan Erçetin şarkısı olsa da, film için yazılmış ve film ile özdeşleşmesi gereken bir şarkı olduğu için ayrı tutuyorum albümdeki diğer şarkılardan.

"Kırık Kalpler Durağında" için son zamanlarda dinlediğim en güzel albümlerden biri diyebiliyorum. Özellikle sevdiğim ve özlediğim Fransız hanımefendisinin elinden çıktığı için ilk yarısını tekrar tekrar dinliyorum. "Git", beni ağlatmayı başaran şarkılardan biri oldu uzun zaman sonra. "Yalvaramam", kesinlikle "Söz Veremem" adındaki benzerinden iyi. "Bahar" ise mutluluk veriyor insana. Umarım Candan Erçetin, bir 4 yıl daha bekletmez bizleri.

"Sanırlar ki sen beni biricik yar saymıştın
Oysa ki hep yedekte, hep elde var saymıştın
Hadi git, ne bir adres, ne bir hatıra bırak
Zannetme ki pişmanlık mutluluk kadar ırak"

Git, iş işten geçmeden git
Çok geç olmadan vakit
Günahıma girmeden,
Katilim olmadan git."

4 yorum:

apollo boy dedi ki...

En yakin zamanda edinmeliyim ;) bu arada guzel inceleme :p

benay dedi ki...

güzel analiz etmişsin candan erçetini tebrik ederim :) ben bir trakyalı olarak onu o kıvrak trakyalı yönünü seviyorum en çok :) bu ara sıkılmadan dinlediğim iki albümden biri candan erçetin'inki..

Nuray dedi ki...

hayran olduğum ender sanatçılardan biri.Kırık kalpler durağı adlı albümüde gerçekten başarılı.Bu kadar beklediğimize değdiğini düşünüyorum.

SirEvo dedi ki...

Yazı için teşekkürler.