8 Temmuz 2009

En İyi Film Afişleri: 2008

Film afişleri, film hakkında minimum ipucu vererek, minimum ünlü oyuncu kellesi göstererek, filmi en iyi şekilde tanımlamalıdır bence ve bunu bazen bir sanat eserini andıran tasarımıyla, bazen 'tagline'ı ile, bazen de sadeliğiyle yapmalıdır. Her sene çekilen yüzlerce filmin afişi arasında, çok azı bunu tam olarak yapabiliyor ve böyle takdire layık olanları bazen gerçekten iyi filmlere ait oluyor. Her zaman mükemmel bir afiş (bırakın iyiyi) ortalamanın üstünde bir filmi müjdelemese de; gerek filmler hakkında bir ön bilgi, gerekse bir oda süsleme gereci olarak önem verdiğim birer sinema ögesi film afişleri.

En İyi Tagline'lar 2008:

1. "Why So Serious?" - The Dark Knight: Filmi yılın en iyilerinden yapan, inanılmaz başarılı bir reklam kampanyasının ilk soru cümlesiydi. Joker'in sinir bozucu tavırlarının ve gülüşünün bir özeti gibi.

2. "Shoot first. Sightsee later." - In Bruges: Bir film bu kadar güzel mi özetlenir diyorsunuz bu iki basit cümleyi okuyunca. Dünyanın en güzel şehirlerinden (yaşamak için değil, göz zevki açısından, yanlış anlaşılma olmasın) olduğunu düşündüğüm Brugge'de geçen bir kovalamacanın filmi; koyunun can, kasabın et derdinde olmasından dolayı bol bol "f.cking Bruges" şeklinde telaffuz ettiriyor bu güzel şehrin adını. O yüzden işte, shoot first, sightsee later.

3. "One high school drama teacher is about to make a huge number 2." - Hamlet 2: Filmin neye benzediğini de biraz açıklayan bir tagline aslında. Filmde "Rock Me Sexy Jesus" şarkısı dışında bırakın beğenilmeyi, katlanılabilecek fazla bir şey yoktu. Ama gerek hikayeyi cince anlatması açısından, gerekse yer verdiği kelime oyunu açısından takdir edilesi bir cümle.

4. "Some thing has found us." - Cloverfield: Bir kelimeyi ikiye bölmek bu kadar mı karizmatik durur. Filmin, ürpertici doğallıktaki felaket senaryosunun yanına güzelce yakışan; korkunçluğun habercisi ir cümle kendisi.

5. [Takdir edecek bir beşinci bulamadım. Önerilere açığım.]


En İyi Film Afişleri 2008:



1. "The Happening": Her zaman mükemmel bir afişin iyi bir filme ait olmadığının en güzel kanıtı. Filmden beklediğimiz, ama bulamadığımız her şey var afişte. Karanlık, korku, ürperti, merak, bilinmezlik, gizem... Terkedilmiş arabalar ve kapkara bulutlar... Keşke Shyamalan'nın filmi de The Ant Farm'ın yarattığı afişe yakışır bir iş olsaydı demek kalıyor geriye.

2. "The Dark Knight": Yaklaşık bir yıl önce "Tüm Afişleriyle Dark Knight" yazımda uzunca ele aldığım gibi, başarılı reklam kampanyasının ürünü onlarca afişi vardı filmin. Bunlardan en iyisi teaser afişiydi kanımca. Intralink Film Graphic Design imzalı bu ilk afişte bir duvarın üzerinde kan kırmızısı bir Batman logosu gördük. Üzerinde siyahla boyanmış iki yuvarlak, ve büyük resme bakarsak oluşan gülen surat ile "Why So Serious?" ibaresi. Basit, karanlık, esprili. Ürkütücü.

3. "In Bruges": Fondaki gri ve mavi tonlarının önündeki dev pembe harflerle, başrol oyuncusunun elindeki silah ve dondurma arasındakine benzer bir zıtlık yaratılmış afişte. Dikkatimi çeken ilk şey bu. Sonra silahlı ve pardesülü adamların arasında duran bir kaz ve karpostallar takılıyor gözüme. Son olaraksa (it's in Belgium) dipnotu. Esprili. Komik. Başarılı. (Tasarımcı şirketin ismini bulamadım, fakat filmin en az bu afiş kadar başarılı olan ilk afişini Mojo,LLC şirketi tasarlamış.)

4. "Vicky Cristina Barcelona": Hatırlarsanız filmin merkezinde üç, hatta dört kişilik bir aşk vardı. Scarlett Johansson, Penélope Cruz ve Javier Bardem gibi güzel insanların paylaştığı bu aşk ve tutku, sadeliği ve beyazlığıyla dikkat çeken afişe de yansımış tabii ki. Herkesin masumca aşağı baktığı ve birbirine sarıldığı bir fotoğraf ve yazılardan ibaret bu beyaz afiş. Tasarımcı şirket, Ignition Print.


5. "Doubt": Bu yılın en cesur afişlerinden. Meryl Streep, Philip Seymour ve Amy Adams gibi yıldız isimlerin kafaları dururken, korkutucu büyüklükte bir haçı tercih etmiş BLT & Associates. Minimalist denilebilecek bir tasarım ve gerek yazı stilleriyle gerekse karanlığıyla bir ortaçağ havası.

1 yorum:

Emosh dedi ki...

Aferin güzel çalışma =P